[Modul] Lillehamn

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

[Modul] Lillehamn

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Modulbeskrivning (uppdaterad 2014-02-16):
* N-RE (men även körd framgångsrikt med americaN)
* Peco c55 snäva electrofrog-växlar i hamnområdet (SL-E391/2F), och medium på linjen (SL-E395/6F)
* Fria rummet: stöder NEM 102
* Modulen körklar och brunmålad. Ballasterad men mycket arbete återstår med miljön
* Modulritning saknas
* Modulen har deltagit i modulträffar sedan 2013 (DT13, Prag 2013, Timmele 2013 och Hellerup 2014)

* Total Längd 2470 mm, 500 mm bred


Modulen bor normalt i Huddinge, Stockholm

Hamn med persontågsperronger och industrier. Enkel/dubbelspårsinfart från ena hållet och enkelspår på andra hållet
Två persontågsperronger på linjen. Hamnområde med 7 uppställningsspår och 1 utdragsspår.

[Hela detta första inlägg på tråden är ändrat för att ge en aktuell beskrivning av modulens status]
Bilagor
20140216_Lillehamn_Modulskiss.JPG
20140216_Lillehamn_Modulskiss.JPG (62.48 KiB) Visad 5843 gånger
20140216_Lillehamn_Videostillbild.JPG
20140216_Lillehamn_Videostillbild.JPG (162.5 KiB) Visad 5843 gånger
Senast redigerad av 2 JohnLeijonhufvud, redigerad totalt 2014 gång.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
PerRosqvist
Inlägg: 38
Blev medlem: 2012-09-01, 23:50

Re: Hamnen

Inlägg av PerRosqvist »

Efter lite "trial and error" hade jag inget problem med kontrollen. Jag vill ha en likadan, fast jag kanske måste bygga lite mer spår först :-)
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Hamnen

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag fick lite feedback på Hamnen under och efter DT-13. Dubbelspår är rätt ovanligt, så att få till enkelspår är en prio. Även de kraftigt kurvade utdrags- och lokspåren till vänster, från vattnet sett, borde rätas ut.

Bifogad bild är min idé på att skapa 3 st add-on-moduler om total 900 mm (samma modullängd som Hamnens två huvudmoduler). På den vänstra add-on rätar jag ut utdragsspåren och erbjuder en övergångsväxel. Det övre spåret kan antingen användas som ett kort lokspår för t.ex. växellok, eller användas mot en dubbelspårsmodul om man så vill.

Till höger har jag en kort 2-till-1-modul med lite markyta för last. Kanske några cilos.

Dessutom tänkte jag göra en kort enkelmodul med en Peco vändskiva på som kan användas när Hamnen är slutpunkt på banan, så att lok kan vändas.

De två högra modulerna kan förstås användas var som helst i en anläggning men de har lite speciella mått, precis som Hamnen (dvs bredd 500 mm med spårcentrum 140 mm från överkant (det som inte är vattensidan).

Jag har inte börjat bygga dessa moduler ännu och tänkte få lite feedback på dessa idéer. Ett mål jag har är att ha modulerna klara till Fremo-träffen i oktober.
Bilagor
Hamnen extension - enkelspår - vändskiva.JPG
Hamnen extension - enkelspår - vändskiva.JPG (80.16 KiB) Visad 6580 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hamnen

Inlägg av AndersB »

Lär bli en väldigt nyttig industrimodul! Särskilt den vänstra modulen ger mycket då utdragsspåret saknades lite när man skulle rangera utan att använda linjen.
JohnLeijonhufvud skrev:Ett mål jag har är att ha modulerna klara till Fremo-träffen i oktober.
Fick Prag-körningens "slutgiltiga" ritning över moduluppställningen idag, så de nya modulerna är inte med, men det hindrar ju inte att ha oktober som mål ;)
Modulerna på det svenska och danska området är lite blandat och Hamnen ligger nu på en längre dubbelspårssträcka.
Kanske vore läge att se om vi inte kan klämma in den vänstra tilläggsmodulen då den gör det enklare att rangera utan att störa dubbelspåret? Är den 3 dm?
Kommer en statusrapport ( till Prag-resenärerna ), inkl. moduluppställning, så fort jag får tummarna loss...

mvh/anders
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Hamnen

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Den vänstra modulen är 37-38 cm lång som jag ritat den och ger ca 75 cm utdragsspår (45 cm är det jag har nu i den kraftigt kurvade lösningen).

Om den vänstra modulen _inte_ får plats på Fremo-träffen i oktober så kan det vara bättre att vänta med att bygga om Hamnen eftersom det uträtade utdragsspåret (inom huvudmodulerna) bara blir ca 40 cm långt (5 cm kortare än vad det böjda är just nu alltså) :shock: .
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Hamnen

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

I dagarna blev jag klar med två extensionsmoduler så att de är körbara och fungerar med växelpanelen. Lokstallsmodulen har jag dock inte börjat med ännu.

Kommer provköra allt i Timmele.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:...
* Peco c55 snäva electrofrog-växlar
Stämmer det med 30cm radie?
N-RE normen skrev: Regeln

1 Alle Gleise müssen mit Radsätzen nach NEM 310 befahren werden können.
2 Der lichte Raum nach NEM 102/103 ist freizuhalten.
3 Im sichtbaren Bereich sind die Schienenprofile nicht höher als 1.4 mm (Code 55).
4 Die Radien der Gleisbögen unterschreiten an keiner Stelle 0.457 m.
5 Weichen dürfen nicht auf Spurkranzauflauf beruhen.
Det är tråkigt i så fall för då utesluter det trafik med ett antal av mina hembyggen.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

30 cm radie tror jag inte på. Enligt XtrkCad så är radien på den minsta Code55-växeln 45 cm drygt. Det är för övrigt samma radie i den nya 3-vägsväxeln som Klarén använder i sitt godsmagasin som på de minsta Peco cd55-växlarna.

Däremot har jag kurvor som är ner mot 35 cm radie på uppställningsspåren. Det har jag dock inte berättat för Fremo så jag fick vara med på Prag-träffen i alla fall och det verkar ha gått alldeles utmärkt. Det hade kanske varit annorlunda om kurvorna hade varit längre än några cm...

Det ska bli kul att testa dina hemmabyggen på min hamnmodul någon gång i framtiden.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av MickeC »

Large 36" = 914mm
Medium 18" = 457mm
Small 12" = 304mm

Jag har för mig att trevägsväxeln (SL E399) är en Medium...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Efter lite efterforskande tycker jag mig hålla med dig i kurvradierna, inklusive 3-way, och det innebär då att radierna är fel i XtrkCad.

På Lillehamn är kurvradien vad den är med sina small radius turnouts nere i hamnområdet (medium turnouts på linjen). Det har dock aldrig varit problem med några vagnar och då har jag backat in tåg på ca 2 m ner genom bägge korsväxlarna etc. (hela tåget får då inte plats så klart men det är ändå en intressant övning).

Jag har kört containervagnar och kortkopplade containervagnspar; jag har kört amerikanst och europeiskt, utan problem i hamnområdet.

Och: Lillehamn har fått vara med på Fremo-träffar etc.

Som sagt, vi får se hur dina hembyggen fungerar tillsammans med Lillehamn vid tillfälle.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"