Allmänt om magasin och staging...

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Allmänt om magasin och staging...

Inlägg av MickeC »

För att inte kapa Roberts tråd "Clarion Yard" fortsätter jag den allmänna diskussionen här...

---

En fördel med en "compound" är att spåren blir ganska lika långa vilket kan underlätta för ban och trafikplanerare

Nedan en bild på mitt gamla magasin byggd enligt den principen men numera spårsanerat och delvis återanvänt... En stor nackdel som var en anledning till nybygget var att det tog alldeles för mycket plats vid transport. Det nya har 75% av kapaciteten till 25% transportvolym (150*32*16 med benen)
Bilagor
n_070104_01.jpg
n_070104_01.jpg (88.57 KiB) Visad 3770 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Allmänt om magasin och staging...

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:...

En annan sak som jag saknar är en "lok yard". Det vore trevligt med en liten yard med alla faciliteter som behövs för att serva loken. Då är ju inte uppdraget slut innan det är tankat, påfyllt sand och servat ;).

/Olle
I anslutning till ett tågmagasin men ändå i den reella världen?
Service Yard.jpg
Service Yard.jpg (27.98 KiB) Visad 3747 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Allmänt om magasin och staging...

Inlägg av LLJ »

1.5m låter ganska kort.
Jag föreslår att ha 1m sektioner (eller upp till 1.2m) med spår och sektioner med växelgator i samma längd.
Om det får plats vill säga ;)

Kan vara bra att kunna starta/sluta med lite längre tåg, så att man kan göra pick up:s/set outs utmed vägen.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Allmänt om magasin och staging...

Inlägg av LLJ »

Aha, då förstår jag :)

/Lars
Frisken
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-03-19, 00:36

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av Frisken »

Det talades också om någon slags bro med korthållare över spåren och med en sådan kan man jue packa ihop spåren lite ytterligare ( kanske inte som dubbelspår ...). Fingrar emellan tågen avstånd iaf!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

c-c 50 mm är ganska lagom när man skall hantera fordonen utan att välta fordon på spåret bredvid.

För bild på principen för kortlåda/bro se VMJF bildgalleri

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

OlleLindskog skrev: Jag tror egentligen inte att man behöver mer än 40 mm spåravstånd på en yard om man använder lite hjälpmedel för att få på vagnarna på spåret. Det är också lite skillnad på var man har tänkt använda sin yard. Mitt på en linje (som classification) kanske det inte är jättesnyggt med 50 mm spåravstånd.
/Olle
Det är väl inte lika vanligt att man plockar upp/ner fordon på en yard som är tänkt att ligga på linjen, dvs spåren kan ligga tätare.
Men på ett tågmagasin skall man inte ha dem för tätt.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av MickeC »

Nu blandas det mycket äpplen och päron ;) Det är ju väldig skillnad på en yard och en yard

1. "Classification" eller "Marshalling" Yard

Förebildsenlig bangård för behandling och sortering av vagnar mm. Ankomst och avgångsspår, lok och caboose-spår, sorteringsspår, reparationsspår "RIP"...
--

2. Staging Yard

Egentligen inte en yard överhuvudtaget, ett "något" som ersätter hela eller delar av omvärlden på en modelljärnväg, moduluppställning mm.

Plats för vagns och lastkort. Plats för att ställa upp och ta ner rullande material. Avställningsytor...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Allmänt om magasin och staging...

Inlägg av admin »

Inläggen är flyttade.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "americaN"